woensdag 4 juli 2018

Tante Betsy loves prints & patterns


Hey girls daar ben ik weer met een inspirerende blogpost. Ik zit in een oud flow tijdschrift te lezen uit 2014 (nummer 5) en moest meteen denken aan die lieve Tante van ons, die zulke prachtige patronen ontwerpt. 
Patronen maken de wereld niet alleen leuker en mooier lees ik, maar ook het ontwerpen ervan maakt gelukkig. 




Zoals jullie allemaal wel weten word ik enorm blij van vrolijke patronen en kleuren. Van mij mag het allemaal heerlijk knallen en kan het soms niet gek genoeg zijn. 


Ik ontdekte op mijn werk al wat kleuren en patronen met me doen (ik werk op een sociale werkplaats op een naaiatelier). 
Ik was eens bezig met allemaal vrolijke lapjes aan elkaar te naaien en werd gewoon blij van al die leuke kleurtjes. 
Ik zie net in mijn fotoalbum op mijn iPhone dat ik toen Tante Betsy nog niet kende.
In die tijd (nu niet meer) maakten we vooral kleding voor Mode met een Missie (uit Arnhem ;)). Bijzonder om te maken, maar van al die oude retro lapjes werd ik veel vrolijker. 



Ik lees dat de menselijke geest altijd op zoek is naar patronen. 
En dat een psychologisch onderzoek heeft aangetoond dat ritme en herhaling ervoor zorgen dat de menselijke geest rust vindt in het kijken naar bijvoorbeeld patronen in de natuur. 



En dat kleuren en dessins je makkelijk kunnen meenemen op een sentimentele droomreis. 
Herinneringen uit je kindertijd bijvoorbeeld van je oma in een bloemetjes jurk of van het behang, het tapijt. 
Ik ben opgegroeid in de jaren zestig, zeventig en denk met een warm hart terug aan mijn oma die schorten en jurken droeg. En vergeet niet al die gave kleurige dessins uit de flower power tijd. 




Er zijn zoals we allemaal wel weten ook veel dames onder ons die houden van een rustiger patroon. 
Die meer hebben met geometrische en herhaalde patronen. 
Als ik zelf kijk naar de verschillende patronen in het Flow magazine dan merk ik meteen het verschil wat de patronen met me doen. 
De prints van Rita Fürstenau doen me helemaal niks, dat is niet mijn smaak. 


Maar als ik de bladzijde omsla dan word ik op slag vrolijk als ik die uitbundige en vrolijke patronen zie van Miriam Bos
Het doet me ook denken aan sprookjes boeken waar ik me als tiener helemaal in kon verliezen...een sprookjeswereld. 


Zo zijn we allemaal anders en passen de dessins en patronen (en ook kleuren) bij wie jij bent en waar jij blij van wordt. 
Ik kan bijvoorbeeld ook wel genieten van een rustiger patroon in een vrolijke kleur of zelfs zwart met wit. 


En dankzij Tante Betsy kunnen we allemaal mee genieten van mooie patronen en dessins, iedere collectie verrast ze ons met weer allerlei moois. Hieronder een collage van enkele prints uit de AW2018 wintercollectie die een Tante Betsy verkooppunt eens deelde. Ik deelde vorige week diverse sneak peeks ;). 


Lots of love from Susan